10 i topp för att må bättre

Idag är en bra dag.
Jag svävar fram över gatorna, jag gör nästan allt det jag ska i ett flygande fläng, jag känner glädje och trivs med mig själv.
Igår var en skitdag.
Jag var knappt utanför dörren, det enda jag egentligen kunde ta mig för var att skriva, lite senare färga håret, jag hatade mig själv och mitt liv och ville mest av allt ligga på soffan och gråta över detta.
 
Så, idag tänkte jag dela med mig av lite knep för att må bättre. Det finns många såna listor och ni har säkert kräkts på de flesta. Så jag tänkte försöka göra en snäll sån lista.
 
1. Gör inget du inte måste. Det vill säga om du inte mår bättre av att städa, skjut upp det till en annan dag. Det går att kliva över klädhögar en dag till.
 
 
2. Gör något du sett fram emot. Se en film du tänkt se länge, baka bröd, måla tånaglarna, ring en kompis, fördjupa dig i grekisk mytologi. 
(viktigt att tänka på: om du först känner Ja jag vill baka bröd! Köper alla ingredienser, kånkar hem och sen tappar lusten/orken helt. Baka då inte bröd. Jäst håller ganska länge i datum och går den ut så kostade den ju bara 1,50.)
 
3. Om du är en skrivande människa: skriv dig bort. Skriv en scen som utspelar sig i ett varmt land eller med din drömdejt på restaurang eller i ett Sagan om ringen-landskap. Tänk inte “men jag kan ju ändå inte skriva, allt jag skriver suger”. Skriv bara utan att läsa igenom det du nyss skrivit, låt dig sugas in i din berättelse som en film. 
Om du inte är en skrivande människa: bli det! Börja skriva dagbok och skriv av dig skiten. Det finns ingenting som inte blir bättre om man skriver om det.
 
 
4. Gör något upplyftande. T.ex läs Nina Björks “Lyckliga i alla sina dagar” som ger hopp inför framtiden.
 
5. Köp nåt gott. Godis, apelsiner, fejkon, paranötter, lax. Köp inte: cigaretter, alkohol.
 
6. Rör på dig. Jag vet, den här är förmodligen svårast av alla, men det är också den som ger bäst valuta. Gym eller gå en promenad; hemligheten brukar vara att ju snabbare du rör på dig desto bättre mår du.
 
7. Gör nåt oväntat. Färga håret, tok-onanera mitt på dagen, ring den du är kär i och säg “hej! Jag tycker du är söt.”
 
8. Skriv ner på ett papper som en mindmap över varför du mår dåligt. 
 
 
9. Den här tror man inte kommer funka, men youtuba gulliga djur. Se t.ex den här tio gånger i snabb följd. Brukar alltid funka för mig.
 
10. Maraton-se båda säsongerna av Mia & Klara.
 
 
 
Ja, man kan tycka att jag kunde kommit på ett vettigare avslut och att jag fokuserar för mycket på saker som går att köpa. Andra saker som funkar är om du t.ex inte har nån som kan hångla med dig och säga att du är vacker; ta lite på dig själv som kompensation. Mmm, dessa bröst!, kan du t.ex säga. Jag kan inte få nog av dem! Det brukar pigga upp. 
Vad har du för punkter, för nu har jag säkert glömt miljoner saker?