Lilla sommarintervjun: Gunnar B Hansen

foto: privat
 
Gunnar B Hansen, född 1979, är poet och ingenjör. Han arrangerade Gatsby Open, dvs återkommande poesitävlingar i sitt vardagsrum med prispengar ur egen ficka, för några år sen. Pluggar skrivande i Skurup och var i år en del av Malmölaget i SM i poetry slam. Är även en av de omtyckta karaktärerna i Metaforbrottningen. Improvisation är en av hans skills.
 
Jag åkte från Växjö till Malmö för att tävla i Gatsby Open första gången. Det var hemskt kul, så jag fortsatte i några år med det. Jag kom som bäst trea om jag minns rätt. Och nu är Gunnar en av mina självklara vänner. Det brukar vara nyårsfest där och sånt.
 
 
 

1. Hur är läget?

 

Svår fråga. Så fort jag försöker känna efter “hur” läget är så kan jag inte hitta någonting. Det känns lite som att svaret undflyr mig så fort jag försöker känna efter, så jag gissar på bra. Jag tror jag hade märkt någonting annars.

 

2. Är det inte jobbigt att skriva när det är så varmt ute, vill man inte hellre bada?

 

Jag blir slö och dåsig när det är varmt ute, men eftersom jag är en av norra Europas största badkrukor så är det mest värmen som är problemet, inte egentligen att jag hellre skulle vilja göra somriga aktiviteter.

 

3. Har du några vanor när du skriver, typ ”jag måste dricka ur den koppen” eller ”jag måste lyssna på den musiken”?

 

Jag skriver bäst på natten, mellan tio och två. Jag brukar lyssna på soundtracket till filmen “Mishima ett liv i fyra kapitel”.

 

4. Vilken bok läste du senast och vad tyckte du om den?

 

Lina Wolffs ”Brett Easton Ellis och de andra hundarna”. Eftersom jag just läst ett år på skrivarlinjen är jag lite skadad och hjärnan vill liksom se efter hur texten är uppbyggd och hur författaren har tänkt när boken skrevs, men denna bok var bra på att få mig att glömma att det faktiskt fanns en författare bakom texten. Vilket jag tänker betyder att jag gillade den.

 

5. Du har som många av oss andra gått på skrivarlinje. Vad är det positiva och negativa med att göra det?

 

Det positiva för mig var att hamna i ett sammanhang med skrivande människor och att få höra hur de läser mig och se hur min läsning av deras text inte alltid överensstämmer med vad de tänkte när de skrev texten. Det är lätt hänt när man ber andra läsa ens texter att man “rättar” dem när de läser fel, men om man nu får sin bok utgiven, vad ska man göra? Resa runt och knacka på hos alla som köpt boken och upplysa dem om hur man tänkte? Att acceptera att olika människor läser olika och att arbeta med det var väldigt givande. Sedan att få tillgång till tjugo andra huvuden som läser och skriver, att få höra ljudet deras hjärnor gör när de tickar, tickar fram i skrivprocessen. Jag ville lära mig hur deras hjärnor arbetade, så att jag, som Sylar i TV-serien ”Heroes”, skulle kunna stjäla deras talanger. Att läsa andra gjorde det även lättare för mig att läsa min egen text med anda ögon.

 

6. Har du någon favoritförfattare och varför just den?

 

Hmm, mitt spontana svar är Thomas Pynchon, jag minns hur jag liksom blev golvad av boken ”Gravitationens regnbåge”, hur den lekte med dramaturgiska förväntningar som sedan aldrig blev infriade. Pynchons böcker är ofta väldigt långa, men det finns liksom ingen utfyllnad. Allting spelar roll, allt är fyllt av saker som kan bli ens favoritavsnitt av boken. Men det är en författare som gör att i alla fall jag måste ta ett djupt andetag innan jag ger mig i kast med en av hans böcker.

 

7. Vad handlar det du skriver om, var hämtar du din inspiration?

 

De teman jag skriver om och återvänder till är, en aning tillspetsat, ond bråd död och omöjligheten att undfly en konsekvens. Eftersom jag hittills mest har skrivit noveller så gjorde jag för ett tag sedan en sammanställning av hur ofta någon dör i en text jag skrivit. Det visar sig att det i snitt dör en person i mina texter ungefär var fjärde sida. Vilket nog kommer bli ett problem om jag har tänkt göra en roman på tvåhundra sidor. Men som Lovecraft ska ha sagt, verklighet har man fullt upp med så “inget intresserar mig om det inte innehåller minst två mord per sida eller handlar om namnlösa fasor från yttre rymden.”

 

8. Vad håller du på med för projekt just nu?

 

Jag jobbar med att skriva en meta-litterär deckarroman där läsaren är mördaren. Fast tanken är att det inte ska bli så torrt som det låter.

 

9. Du har även hållit på mycket med poetry slam. Varför det?

 

Oklart. Det är som ett gift. Varje gång jag har tävlat tänker jag att detta ska jag aldrig mera göra. Sedan går ett par veckor, månader eller år, och så tänker jag att Poetry Slam? Det är ju kul. Så står man där igen.

 

10. Gatsby Open var en poetry slamturnering som hölls i ditt vardagsrum under flera säsonger. Vad är dina bästa minnen därifrån?

 

Bästa minnena är nog finalerna, det är alltid kul att få dela ut priser. Ett annat kul minne är när det var en kalibreringsdikt där förpoeten läste raden “Miljöpartiets flummiga “språkrör”” samtidigt som Grön Ungdoms ena dåvarande språkrör satt i publiken.